1. #1
    toyalp - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Super Moderator
    Durumu
    Çevrimdışı

    Mesajlar
    2.370
    Tecrübe Puanı
    55
    Rep Derecesi: Rep Derecesi: Rep Derecesi: **

    Yunan Heykeli - Arkaik Dönem

    İsim:  18501876123_c2a07961a8_b.jpg
Görüntüleme: 502
Büyüklük:  116.1 KB (Kilobyte)

    "Eski Yunan sanatı tarihine eleştirel bir yaklaşımla bakıldığında, aslında Yunanlıların gerçek anlamda sanat eseri yapmaya oldukça geç bir tarihte başladıkları görülür. Pers savaşları ardından Yunanlıların önünde bir anda yepyeni bir dünya açılır ve bu tarihten sonra Yunan toplumu da büyük bir hızla ilerlemeye başlar. Ancak Yunanlılar tarafından Pers savaşlarından önce üre-
    tilen ve ne yazık ki pek azı günümüze ulaşabilen hemen her eser, ön yargısız bir bakış ile değerlendirilseler dahi kelimenin tam anlamıyla neredeyse ilkel görünümlüdürler".

    Büyük tarihçi Niebuhr bu yüzyılın başında yukarıdaki satırları yazdığında aslında Pers savaşları öncesindeki döneme ait olan Arkaik Yunan sanatından çok sınırlı eser bilinmekteydi ve açıkçası bunların bir çoğu da önyargısız olarak değerlendirilmemişlerdi. Yunan sanatı geçtiğimiz yüzyılda, esasen eski çağlarda İtalya'ya ihraç edilen vazolar ve bronz eserler üzerinde yürütülen sabırlı bilimsel tanıma çabalarıyla öğrenilmekteydi. Yunan heykeltraşlığı da özellikle son birkaç yüzyıldır kazılardan elde edilen buluntular yardımıyla bilinmekteydi. Stil kritiği ve incelemeleri ile kazanılan uzmanlık ve sınırlı da olsa antik yazarlardan günümüze ulaşabilen metinler bir araya getirilerek Klasik dönem heykeltraşlığının gelişimi nispeten açık bir şekilde görülmekteydi. Aslında bölgeler arasındaki bağımsızlığın güçlü olduğu erken dönemlerde sanatsal üslupların gelişimi, bunların kökenleri ve tarihlerinin belirlenmesinde bilimsel bir fikir birliğinden söz edilmesi çok güçtür, ayrıca bu durumun ispatlanmış olmasını görmek de o denli şaşırtıcı değildir. Arkaik dönem, Klasik Yunan sanatının tohumlarının ekildiği bir süreci temsil eder, ancak söz konusu sanatın gelişimi kesin biçimde ya da özetlenerek yazılan sanat tarihi araştırmalarının gösterdiği kadar doğrusal ya da düzgün değildir. Realizmin gerçekleştirilebilir ve istenilen bir amaç olarak anlaşılmasına kadar bu konuda doğru ve bilinçli bir çaba söz konusu olmayabilirdi. Şüphesiz çok sayıda yanlış başlangıçlar, kısır stiller ve tekniklerle meşgul olunan dönemler de söz konusuydu. Yunan sanatı ile ilgilenen bir sanat tarihçisi temelde ilgi konusu olan bu sanatın niçin gözlenen yolu seçtiğini ve buradaki mantığın ne olduğunu anlamaya çalışır. Diğer yandan bir arkeolog ise en basitinden eserlerin tarihlendirilmesine dönük izleri deşifre etmekle uğraşır, bu sanatı etkileyen kaynakları değerlendirir ve yabancı etki-
    lerin kökenlerinin izlerini sürer. İkonograf da yüzyıllar boyunca batı sanatına kaynaklık eden Yunan sanaüna ait anlaüm üslubunun kuralını ve işleyiş mekanizmasını incelemekle yükümlüdür. Günümüzde eski Yunan sanatı araştırmaları ise yukarıda belirtilen farklı yaklaşımların birbiri içine geçip sıkı sıkıya bağlı olma zorunluluğu taşıdığı bir uzmanlık dalına dönüşmüştür.


    Elinizdeki bu küçük boyutlu çalışma, Arkaik dönem heykeltıraşlığına ait izleri gereği gibi ortaya koymayı, aynı zamanda bu sanattaki gelişimin daha iyi anlaşılabileceği bir düzeni ya da şemayı da belirlemeyi amaçlar. Eğer bu çaba gerçekleşmez ise elde edilen sonucun, okuyucu için olduğu kadar yazar için de sıkıcılığı kanıtlanacaktır. Aslında bu kitapta ortaya konan fikirlerin bir çoğu o denli tartışmalı değildir; ancak bazı bölümlerde sorunların sunuluşu için seçilen üslup yenidir. Kitabın metin bölümü malzemenin karakterinden ötürü büyük oranda arkaik stilin dönemsel ve bölgesel tarihi üzerinde yoğunlaşır. Ancak bu çapta bir çalışma, sınırlarının elverdiğince seçici bir yaklaşımla, konu ile doğrudan bağlantılı merkezleri, isimleri ya da bazı eserleri dışarıda bırakmayı veya onlardan çok kısa bir şekilde bahsetmeyi değil aksine etraflı ve geniş olmayı amaçlar. Benzer kapsamda Atina siyah figür ve arkaik dönem Attika kırmızı figür vazolarını konu alan el kitaplarında olduğu gibi bu çalışmada da kullanılan resimler küçük boyutlu ancak özellikle çok sayıdadırlar. Metine eşlik eden bu resimlerin amacı bilinen ancak bunun yanında birçok yayında o denli sık rastlanmayan örnekleri bir arada göstermek, onları bir kez daha hatırlatmaktır. Fotoğraflardan anlaşılması zor olan örnekler ve kompozisyonun stildeki küçük farklılıklara göre daha önemli olduğu eserler için çizim kullanılmıştır. Ayrıca önemli anıtlardaki anlatımlı kabartmalar için Marion Cox tarafından birçok el kitabında, hatta büyük formattaki yayınlarda bile yer almayan yeni çizimler yapılmıştır. Resim altı yazılan da bilinçli olarak geniş tutulmuştur, bunun sonucu olarak da esas metin bölümünde ağırlık teknik verilere ve seçilen konulara ayrılmıştır. Metnin so-
    nundaki notlar, resimleri bulunan tüm eserlerle (ki bu resim numaraları köşeli parantezler içinde belirtilmişlerdir) ilgili olarak daha geniş bilgileri içeren kaynakları ve daha kapsamlı çalışmaları tanıtmayı amaçlar. Şüphesiz kullanılan bütün tarihler İsa'dan Önceye aittir. Aksi belirtilmedikçe büyükharfler ile yazılan kutsal alanlarda tanrının kendisi sununun yapıldığı kişi olarak kabul edilmelidir. Aynı şekilde önemli müzeler kent ismi ile bir tutulmuştur. "Akropolis" kelimesi ile Atina Akropolisi kastedilmiştir. Yine farklı şekilde belirtilmedikçe eserler için kullanılan malzeme mermerdir, ölçülerde de metrik sistem kullanılmıştır. Bu dizinin formatı gereği görsel malzemeyi mümkün olduğunca çoğaltabilmek için, metinde bilinçli bir şekilde seçtiğim kısa ve özlü tarz umarım okuyucu tarafından mazur görülür.


    Bu çalışmanın kapsamına anakara Yunanistan'ından, adalardan ve Ege denizinin doğu sahilindeki topraklardan yani "Doğu Yunan" bölgesinden gelen örnekler dahil edilmiştir. Güney İtalya ve Sicilya'daki Yunan kolonileri, daha sınırlı da olsa Afrika ve Karadeniz kıyısındaki yerleşmeler de şüphesiz bu alanda çeşitli katkılara sahiptirler, ancak bu bölgelerdeki atölyeler hem diğerlerinden türemişler hem de esas bölgedeki üsluplar üzerinde dikkate değer karşılıklı bir etkiye de sahip olmamışlardır. Bu merkezler ile ilgili de-
    ğerlendirmeler, bu el kitabının devamı olarak önerilen çalışmanın içeriğine dahil edilmelidirler.

    Kaynakları görüntülemek ve ya indirmek için Linkleri TIKLAYINIZ.

    Yunan Heykeli - Arkaik Dönem


    Erken arkaik dönem kourosları

    Geç arkaik dönem kourosları

    Konu toyalp tarafından (31.07.17 Saat 08:09 ) değiştirilmiştir.

    (49/HUCURÂT-10: Şüphesiz müminler birbiri ile kardeştirler; öyle ise dargın olan kardeşlerinizin arasını düzeltin; Allah'tan sakının ki size acısın.)
    74Eddy78, AmoRe, svs, Turko Bunu beğendi

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  

Giriş