serkancan
Aktif Üye
- Katılım
- 9 Nis 2018
- Mesajlar
- 176
- Tepkime puanı
- 147
- Puanları
- 7
Eşkiya İşareti çözüm şekilleri
Yine burada iki tür yapıya bakmak gerekir. Birinci grup eşkiyalarda para alınması işlemi başkasına bırakılacaksa tarifle bulunacak 3 ayrı işaret üzerinden gömü yapılır. İlk işaret daima doğaldır. Yani gömü ile hiç bir alakası yoktur. Köprü çeşme hatta köy bile bir işaret olabilir. Bu işaretten diğer işaret net bir tarifle bulunabilir olmalıdır. Köprüye çıkınca karşı kayalıktaki mağaraya git gibi.
Buradan ikinci işarete gitmek gerekir, sabit nesneler tercih edilir kayalık üzerinde mağara delik yada kayalığın kendisi . Eşkiya paraları genelde taş içindedir. Toprak içine gömülmüş eşkiya parası çok nadirdir. İkinci işaret için gidilen bölgedeki işaret ya çeteyi simgeler yada dini bir ritüelle alakalıdır.
Misal adam çetesi için kartalı sembol seçmişse bir kartal işareti burda daima ikinci işaret olacaktır. Etnik kökenli bir çete ise rumalar için çatallı bizans haçı bir işaret kabul edilebilir. İkinci işaret kolay bulunacak bir noktadadır. Ufak bir arama ile bulunur. Burada elinizde belgeniz yoksa dahi kombinasyon sayısı azdır. Kartalı ele alırsak bir işaret olarak kartalla tarif edilebilecek 3. işaret 3-5 i geçmez. Ya kartalın baktığı yer diyecek ya açık kanadı istikameti diyecek ya ayağı diyecek illa ufak bir alanda sıkışıp kalacak.
İşaretlerin hiç birinin malı yüzlerle ifade edilebilecek kadar uzakta değildir doğal olarak işaretten çok uzaklara bakmak gerekmediğine göre mantıklı anlatım yolları ile dikkat çekici sabit objeler aranmalıdır. Kartalın baktığı yönde 30 metrede kara bir taş olacak gibi mesela. Buradan 3. işarete hareket edilir. İşaretin alternatifleri ile değerlendirilen istikametlerde sabit nesnelerde 3. işaret aranır. 3. İşaret daima ufaktır. Basittir bir parmaktan büyük belge genelde son işaret olduğu için yemin yada dini bir simge kabul edilen işaretler seçilir. En çok tercih edileni istavroz-dur. Bu işaret bulunduğunda para ya kayanın içindedir, yada altındadır.
İkinci grup
İkinci grup eşkiyalarda durum bir hayli zordur. İşaretle ilgili kayıt bulmak gerekir. Bu kayıtlarda izlenecek en mantıklı yol eşkiya ile merkezi otorite (tarikat teşkilatları gibi.) eşkiya gurubu arasında bağlantıyı sağlayan kişilerin boş boğazlıklarının günümüze uzanan dedikoduları-dır. Genelde bu kişiler o bölgelere yakın bir kilisenin papazı yada devşirme bir yöneticisidir. Kayıt bulunduktan sonra kayıtta bulunan bölge ile kayıt örtüştürülür. Doğru bölgede doğru işareti aramak şarttır.
Farklı bölgelerdeki aynı işaretler sizi paraya götürmez. ( Topal ayının parası her yerde eksik ayağının altında değildir ) Kayıtlar genelde üç parçadır. Birinci parça yeri verir. İkinci parça işareti verir. Üçüncü parça nasıl alınacağını anlatır. Bu günkü kayıtların neden sonuçlanmadığının açıklaması budur. Bu kayıtlarda anlatılan işaretler kapalı mağaranın içindeki işaretlerdir. Bölge içinde gezin durun kapalı mağara içindeki faytonu nasıl görüpte atın kırık ayağı altındaki parayı alacaksınız. Her üç kayıtta elinizde değilse işiniz bir hayli zor.
Kayıt elimizde ise ( yada piyasa belgelerinden birine uyan bir yer tespit etti isek ) öncelikle mesafeleri gösterir şekilde bir harita düzenlenir. Bu harita ile belge karşılaştırılarak hangi işaretin hangi bölgede olduğuna bakılır. Belge ile uyumsuz olan işaretler sahte işaretlerdir. Sahte olmadığına kanaat getirdiğimiz işaretin çözümü belgesinde vardır. Bu işaretlerin elimizde hiç bir kaydı yoksa yapmamız gereken ilk iş işareti iyi incelemektir. İşaret asla ama asla baştan savma yapılmamıştır.
Eşkıya işaretleri daha düzenli ve sistemlidir, bu işaretleri 5 kısımda değerlendirmek gerekir.
1: yön ve mesafe veren işaretler
2: nokta veren işaretler
3: tuzaktan bahseden işaretler
4: bölgeyi anlatan işaretler
5: sayılar ve karşılıkları
Yön ve mesafe veren işaretler
Yön ve mesafe veren işaretler definenin gömülü olduğu yerin uzak mesafesine yapılır. bu işaretler birbiri ardınca bulundukça gömüye yaklaşılır. bulunan her işaret birbirini tamamlar ve cümle oluştururlar. araya sahte işaretler yapılmış olabilir. koyulan işaretler şif-relidir bazen bir hayvan figürü bazen bir sayı bazende anlamsız bir cümle şeklinde karşımıza çıkabilir.
Güneşin pozisyonu ve gölge oyunları işaret koyulurken dikkate alınmıştır, bazı işaretler ıslatıldığı zaman gözükürken, kimileri ise ebcet hesabıyla hazırlanmıştır. yani bir yazı vardır okunuşu bir şeyler ifade etmiyordur ama harflerin sayısal değerleri hesaplandığınızda size yön ve mesafe verir.
Kayalara yapılan insan ve hayvan figürlerinin anlamları vardır. iki üç işaret bir araya gelerek bir anlam ifade eder. bir kız omuzunda su küpünün olması gibi.. kimi işaretler üzerine su döküldüğünde ortaya çıkar. yağmur yağdığında işaret aramak daha mantıklıdır. özellikle sonbahar ayları tercih edilmelidir. böylece bitki örtüsü olmayacağından işaret daha net ortaya çıkacaktır.
Nokta veren işaretler
Nokta veren işaretler tam anlamıyla bilinmemektedir bu işaretler kayıtlarda ve arazide gizlenmiştir bugün definecilerin ellerinde olan kayıtlarda hemen hemen hepsinde yön ve mesafe veren işaretler mevcuttur. noktayı veren işaret ise kayıt sahibi tarafından gizlenmiştir.
Tuzaktan bahseden işaretler
Tuzaktan bahseden işaretler gömülen definenin tuzaklı olduğunu ve nasıl bir tuzakla korunduğunu anlatır ters ‘z’ işareti gibi.
Bölgeyi anlatan işaretler
Bölgeyi anlatan işaretler ise definenin yakınlarındaki tepeleri dereleri mezarlıkları gösterir. asıl kayıtların insanların ellerine verilmemesinde birçok nedeni vardır. definecilerin ellerindeki kayıtlar değiştirilmiş fotokopileridir. bu insanlara kayıttaki işaretler artılır buldukları zaman bu işaretler tahrip edilmesi sağlanır. definecilerin bir çoğu buldukları işaretlerin ya altını yada sağını solunu kazıp bir şey bulamayınca da işareti kırıp giderler..
Sayılar ve karşılıkları
Eşkiyalar kayalara oydukları her sayının bir karşılı vardır bunu örneklerle vermek gerekirse 4 yere dengeli oturtulmuş farklı renkteki taşı verirken 5 pınar ve çeşmeyi vermektedir. kısacası eşkıyaların kullandığı her sayıda bir anlam vardır.
Eşkiyalar paralarını neden saklamak zorundalar:
Osmanlı Askeri ve diğer eşkiya guruplarınca takip ediliyorlardı. Bu nedenle hazineleri yol güzergahında belirledikleri yerlere defnettiler Bu iş için ekibin içindeki sayıları çok olan taş ustalarını kullandılar.
Bu taş ustaları günler bazen aylar süren yorucu çalışmalar neticesinde kayaları kesip oydular.kaya içlerine oluşturdukları odalara bu hazineleri yerleştirdiler.veya daha önceden hazırlanmış mahzen, kaya mezarlarını kullandılar.
Ustad bu işlerden anlıyor olabilirim.
Fakat şu eşkiya işlerini tam olarak çözmüş değilim.
Neden dersen o kadar çok okudumki , aklımda hep şöyle sorular soruyorum.
'Şu böyle ise Neden bu kısmı şöyle' yada 'orada ise yakın ise şunu neden bıraktılar vs. vs.'
Yani ya benim kafa ya almıyor yada artık beyin okumaktan bunaldı.
Bu eşkiya işlerinde anladığım tek şey bir noktayı buldunmu , devamı geliyor.