Bir ermeni mezar taşi görsel.

 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

nik

Süper Moderatör
Süper Moderatör
Katılım
22 Şub 2015
Mesajlar
2,459
Tepkime puanı
1,454
Puanları
17
Yaş
64
[h=1]EJDERHAYI ÖLDÜRMEK[/h]

EJDERHAYI ÖLDÜRMEK (Türk Selçuklu Rölyef 12-13.yy- Türk Selçuklu Seramik Tabak 12-13.yy.)

Halk Bilimci Lord Raglan, binlerce Mit, Masal ve Destan inceledikten sonra, 22 maddelik “Geleneksel Kahraman Kalıbı" isimli bir inceleme metodu geliştirmiştir. Bu maddelerden bir tanesi "Kahraman; ejderha veya vahşi bir hayvanı yendikten sonra, çoğunlukla bir prensesle evlenir ve Kral olur." Türk masal ve mitlerinde de böyle bir ejderha öldürme sahnesi vardır. Bunu ikonografik olarak, Selçuklu eserlerinde görebiliriz..

Türk kozmoloji düşüncesinde “Ejderha” batı mitolojisinin aksine iblis ya da şeytan olarak algılanmamıştır. Fakat Türk masallarında Ejderha aşılması gereken bir engel olarak karşımıza çıkar. Umay Günay’a göre Türk masallarında ejderhaların dış görünüşleri kesin bir şekilde tasvir edilmemektedir. Ejderhalar zaman zaman büyük bir yılan gibi ve ağzından ateşler çıkan korkunç bir canavar olarak anlatılmaktadır.


Kahramanın önüne aşılması güç bir engel olarak çıkmakla beraber, kahramanın ejderhayı öldürmekle kazancı büyük olur. Ejderhalar Türk masallarında da büyük hazinelerin bekçiliğini yapmak yanında bir memleketin suyunu sağlayan çeşmeyi de tutarlar. Her yıl ejderhaya bir kız götürülür. Kahraman, ejderhayı öldürerek hem kurbanı, hem de memleket halkını sıkıntıdan kurtarır. Ayrıca Ebedi hayatın sembolü olan elma ağacını koruduğuna da inanılır. Er Töştük destanında da Ertöştük Ejderhayı öldürür.


 

nik

Süper Moderatör
Süper Moderatör
Katılım
22 Şub 2015
Mesajlar
2,459
Tepkime puanı
1,454
Puanları
17
Yaş
64
[h=1]"Düldül-Ata" Türbesi - Kazakistan[/h]

Kırgızistanda bir Eren, "Düldül-Ata" Türbesi




Düldül Atanın "Düldülü" kayalara kazınmış..Burası ziyaret yeri haline gelmiş. Hz. Ali'nin Atının isminin Düldül olduğunu biliyorum. Düldül Kır renkli bir attır..İslamiyetten önce de "Kır Atlar" Türk mitlerinde ve söylencelerinde göksel ve efsanevi varlıklar olarak bilinir.


 

nik

Süper Moderatör
Süper Moderatör
Katılım
22 Şub 2015
Mesajlar
2,459
Tepkime puanı
1,454
Puanları
17
Yaş
64
[h=1]Kaz[/h]



KAZ
Türklerin "Ongun" Hayvanlarından biridir. Kurt, Boğa, Kuğu, Kartal, Kaz, Ayı vb hayvanlar "Ata Hayvanlardır". Töz ya da Emeget adı da verilir. İçlerinde, Ataların ve Ata Şamanların ruhlarını barındırırlar. Şamanizm düşüncesinde kutsiyeti olan ve Şamanlara yardım eden hayvanlardır. Yakut Şamanlar tıpkı geyik gibi, Kazlar yardımıyla da Göksel yolculuklarını yaparlar. Ruh Kuşları...Türk mitolojik görüşlerine göre "Kuşlar" "Ruhları Taşıyan" varlıklar olarak da bilinir. Ölen kişilere "Kuş Olup gitti" denir. Kuşlar "Hayat Ağacında" yaşar. Türk mitolojisinde Tanrıça Umay ve Yakut mitlerindeki karşılığı olan, Tanrıça Ayısıt Kuş kılığındadır ve Hayat Ağacından inerek yeni doğacak olan bebeklere ruh verir. Eski Türklerde Kızlara "Kaz" adı verilirdi.Tahtadan yapılmış Yakut Türklerine ait bir "Şaman Kazı" .

 

nik

Süper Moderatör
Süper Moderatör
Katılım
22 Şub 2015
Mesajlar
2,459
Tepkime puanı
1,454
Puanları
17
Yaş
64
[h=1]Şamanın Davulu, Şamanın Atı[/h]

Şamanın Davulu, Şamanın Atıdır. Kasnağı Özellikle kayın ağacından yapılır. Türk mit ve anlatılarında Kayın Ağacı çok önemli bir yere sahiptir. Kayın ağaçları ruhların gelip gittiği kozmik bir yol gibi görülür. Hızır kayın ağacından iner ve yiğitlere Ad ve bir de At verir. Tanrıça Umay ana yeryüzüne iki kayın Ağacı ile inmiştir. Şamanların Esrimesi ve Trans haline girmesi Davulun ritmik sesi ile olur.

Şamanlar öldüklerinde Davulları yine bir Kayın Ağacına asılır ve Şamanda bu ağacın altına gömülür. Türk mitolojisinde Kutlu Ağaçlar Dünyanın "Merkezindedir" ve ruhları Tanrının makamına kadar taşır



 

nik

Süper Moderatör
Süper Moderatör
Katılım
22 Şub 2015
Mesajlar
2,459
Tepkime puanı
1,454
Puanları
17
Yaş
64
[h=1]Budist Kültürde “Lotus”, Hırıstiyan Kültürde “Zambak”...(12-14.yy)[/h][FONT=&quot]Türk Memluklu Paraları Üzerindeki, Türk “Hayat Çiçeği” İkonografisi. Türk Kültüründe Gonca-Rumi, Budist Kültürde “Lotus”, Hırıstiyan Kültürde “Zambak”...(12-14.yy)




[/FONT]
 

nik

Süper Moderatör
Süper Moderatör
Katılım
22 Şub 2015
Mesajlar
2,459
Tepkime puanı
1,454
Puanları
17
Yaş
64
[h=1]Akrep ve Akrebin Kalbi olan Türklerin Savaş Yıldızı Antares[/h]


4 Ayrı Türk Sanat Eserinde Ejderha ve Ejderhanın Kalbi İkonografisi
(Akrep ve Akrebin Kalbi olan Türklerin Savaş Yıldızı Antares)
[FONT=&quot]Hun ve Göktürkler, Sin Yıldızı yani Antares,, (Gece Göğünde) ufuk çizgisinden göründüğü zaman büyük ateşler yakarak bunu kutlardı. Bu ritüel 6 Mayıs tarihinde yapılırdı, yani Yaz mevsimi başlangıcı. Antares Ejderha Takımyıldızın Kalbi sayılıyordu. Astrologlar çok iyi bilir, arkaik dönemlerde bu yıldız çoğu zaman Mars ile ilişkilendirilmiş hatta onunla karıştırılmıştır. Ve elbette Mars'ın Kılıcı efsanesi Türkler tarafından da biliniyordu. Avrupaya bu mitolojiyi Attila taşımıştır. (Attila'nın Kılıcı Efsanesi olarak da bilinir.)

[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]Türk İnisiyasyon yani ERGİNLENME ve ER OLMA Ritüelleride bu özel dönemlerde Ata Mağarasında yapılırdı. Kılıç Üzerine Ant İçilerek Kağana Bağlılık yemini ediliridi. Muhtemelen bu Yıldızlar yani Mars ve ANT-ARES (Türkçe Ares yani Mars'a ANT içme) Şahit tutularak Ant içiliyordu, Çünkü Hunlar Güneşi Şahit tutarak da Ant İçebiliyordu.[/FONT]
[FONT=&quot]Türk Sanatında ve İkonografisinde, bizim çoğu zaman anlamadığımız ya da çözemediğimiz ve sadece bir süs ya da motif olarak gördüğümüz gizemli simgeler mevcuttur. Bunlar Stilize edilmiş ve soyutlanmış Sembollerdir. Çifte "Vav" sembolünde olduğu gibi Türkler, "hepsini değil bazı" Arap Harflerini de, Tarihsel süreçte kendi süsleme biçimlerine uydurmuşlardır.[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]Bunlar, Binyıllar boyunca süzülen, bilinçaltından bir anda çıkıp gelen Türklere ait önemli kültür kodlarıdır.[/FONT]



[/FONT]
 

nik

Süper Moderatör
Süper Moderatör
Katılım
22 Şub 2015
Mesajlar
2,459
Tepkime puanı
1,454
Puanları
17
Yaş
64
[h=1]Hayat Ağacı, Hayat Suyu, Hayat Çiçeği, Hayat Düğümü... Derken geldik Hayat Işığına[/h]


[FONT=&quot]
[FONT=&quot]Hayat Ağacı, Hayat Suyu, Hayat Çiçeği, Hayat Düğümü... Derken geldik Hayat Işığına. [/FONT]
[FONT=&quot]Sokrat'a göre "Sanat, İnsanoğlunun ölümsüzlük isteğinden doğmuştur.". Gerçekten de, özellikle mitolojik "imgelerden" yaratılan simge ve semboller, "Ebedi Yaşam" ile bağlantılı İkonografilerden oluşur. Masallar "Sonsuza Kadar Mutlu Yaşamışlar". smile ifade simgesi. diye biter..Mitolojiler, Sümer söylencelerindeki "Gılgamış" gibi "Ölümsüzlük Otunu" arayan kahramanlarla doludur. Ölümden sonra "Yeniden Dirilme" anlatısı, dünyadaki bütün dinsel inançlarda vardır. Dolayısıyla, ölü gömme ritüelleri ile mezar yapıları da buna göre şekillenir, yani "Ölümsüzlük" üzerine. [/FONT]
[FONT=&quot]Özellikle, Türk mezar taşları üzerine, Hayat Ağacı düşüncesi bağlamında "Selvi Ağaçları", Hayat Çiçeği ile bağlantılı çiçekler, Hayat suyu ile ilgili "İbrik" ya da benzeri motif ve kabartmalar işlenmiştir. Ölen kişilerin arkasından "Işıklar İçinde Yatsın" ya da "Nurlar İçinde Uyusun" temennisi, belkide ölümün "Karanlık" ve korkutucu yüzünü görmemek için söylenen teselli sözcükleridir. "Hayat Işığı" sembolizmi Türk Mezar Taşlarında Kandil İkonografisi ile karşımıza çıkar.

DEVAM EDECEK.

SAYGILAR VE SEVGİLER.[/FONT]

[/FONT]
 

nik

Süper Moderatör
Süper Moderatör
Katılım
22 Şub 2015
Mesajlar
2,459
Tepkime puanı
1,454
Puanları
17
Yaş
64
[h=1]Kıpçak Türklerine ait Taş Heykeller[/h]
[FONT=&quot]

Kıpçak Türklerine ait Taş Heykeller
[FONT=&quot]Orta Asya, Tanrıça Umay Ana inancının devamı niteliğinde sayılan Taş Ana..Elinde Türk Ant Kadehi tutar. Kadeh ya da Kasenin içinde Türk Mitlerinde de anlatılan, Süt Ak Gölden getirdiği Süt vardır. Süt Gölü Samanyolu Galaksisidir. Türkler bu Yola "Kuş Yolu" adını da verir. Bu "Parlak Yıldızlarla" dolu bölge, ruhların doğduğu yer olarak düşünülür. Türk mitolojik düşüncesine göre "Kuşlar" Ruhları sembolize eder. Tanrıça Umay Ana buradan aldığı Süt Damlasını bebeklerin ağzından damlatır ve onlara "Ruh" verir. [/FONT]
[FONT=&quot]Erkek heykel, muhtemelen savaşta ölen bir "Alp" için dikilmiş. Onun da elinde Ant Kadehi vardır. İçindeki içecek yine Hayat Suyu inancı ile alakalı bir sıvı olan Şaraptır. Türkler için savaşta ölmek ölümlerin en şereflisidir ve "ödülü" Tanrı katıdır. İslamiyetten sonra, "Şehadet Şerbeti içmek" biçiminde devam etmiştir. Öteki dünyada sonsuz hayata kavuşma isteği ve "Ölümsüzlük" özlemi ile aklakalıdır. "Hayat Suyu" kavramı tüm dünya mitlerinde Şarap, Süt, Şerbet, Bal, simgeleri şeklinde dolanır durur. Cennette akan ırmakla, Sütten ve Şaraptandır..İnsanoğlunun ölüme karşı çaresizliği ve Ölümsüzlük isteği, tüm bu yaratıların kaynağıdır. Sokratın dediği gibi, "Sanat İnsanın ÖLÜMSÜZLÜK isteğinden doğmuştur".[/FONT]

[/FONT]
 

nik

Süper Moderatör
Süper Moderatör
Katılım
22 Şub 2015
Mesajlar
2,459
Tepkime puanı
1,454
Puanları
17
Yaş
64
[h=1]13.yy. Kıpçak Türklerine ait bir Tulga-Maske üzerindeki Türk Tamgası[/h][FONT=&quot]
[FONT=&quot]13.yy. Kıpçak Türklerine ait bir Tulga-Maske üzerindeki Türk Tamgası ve Kırımdaki mezar taşları üzerindeki Tatar-Türk Tamgaları... Aynı zamanda “Aş” okunan Türk runik harftir.[/FONT]

[/FONT]
 

nik

Süper Moderatör
Süper Moderatör
Katılım
22 Şub 2015
Mesajlar
2,459
Tepkime puanı
1,454
Puanları
17
Yaş
64
[h=1]Kuman-Kıpçak Türklerine ait Taş Heykel ve Doğu Türkistan Uygur Türklerine ait Taş Heykel[/h]

Kuman-Kıpçak Türklerine ait Taş Heykel ve Doğu Türkistan Uygur Türklerine ait Taş Heykel.Aralarında binlerce kilometre mesafe ve yüzlerce yıl olmasına rağmen, Türk özelliği olan bütün özellikleri taşırlar. Bıyık şekilleri burun yapısı ve burnun üzerinde birleşen çatık kaşlar.

 

nik

Süper Moderatör
Süper Moderatör
Katılım
22 Şub 2015
Mesajlar
2,459
Tepkime puanı
1,454
Puanları
17
Yaş
64
[h=1]Ukraynadaki Kıpçak Türklerine Ait Tanrıça Umay Ana İnancı[/h]


Ukraynadaki Kıpçak Türklerine ait, "Tanrıça Umay Ana" inancının devamı niteliğinde olan Ana Tanrıça heykelleri. (5-7.yy) Kazakistan Kazakistan "Shakpak-Ata" mezarlığı. (18.yy). Kullanılan sembolizm, tamamiyle "Yeniden Doğuş" ve "Ana Tanrıçanın Doğurganlığını ifade eder. Bu Simge, Stilize edilmiş Ana Tanrıçanın "İkonografik Arketipidir." Mezar taşlarında kullanılması yeniden doğuş inancı ile bağlantılıdır.


 

nik

Süper Moderatör
Süper Moderatör
Katılım
22 Şub 2015
Mesajlar
2,459
Tepkime puanı
1,454
Puanları
17
Yaş
64
Kıpçak Türklerine ait elinde Ant Kadehi başında ilginç şapkası ile bir kadın heykeli. Doğu Türkistanda Tarım Havzasında bulunan bir mumya.
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
Üst