Bir ermeni mezar taşi görsel.

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

nik

Süper Moderatör
Süper Moderatör
Katılım
22 Şub 2015
Mesajlar
2,352
Tepkime puanı
1,328
Puanları
17
Yaş
64
Yakut Türklerine ait Ay Takvimi. Eski insanlar zamanı ayın görünüşlerine ve döngüsüne göre ölçerdi.Eliade’ya göre spiral semboller Ay ile ilişkilendirilir. Ay döngüsünü yani Ayın büyümesi, küçülmesi, yok olması ve tekrar doğuşunu anlatır. Spiral, sarmal ve dairesel petroglifler Ay ve Ay ile bağlantılı yeniden doğuşu ifade eder. Ay ilk "ölen ve dirilen kahraman arketipinin" göksel simgesidir. Ay gökyüzünde üç gün görünmez. Mitolojilerdeki pek çok kahraman üç gün ölür ve tekrar dirilir. Türk mitlerinde Manas ölür ve tekrar dirilir. Hz İsa üç gün sonra dirilir. Osiris ölür ve tekrar dirilir. vs.vs.


Yakut Türklerine ait Takvim..Üzerinde Çift başlı Bürküt ile. Türklerde Kartal Takımyıldızı da önemli gök cisimlerindendi. Çift başlı kartal ikonografisi Kartal Takımyıldızının yersel izdüşümüdür. Kartal takımyıldızının gökyüzündeki konumuna göre mevsimlerin oluştuğu düşünülürdü. Karakuş Kartal Jüpiterin karşılığıdır ve Tanrı Ülgenin Sembolüdür. Jean Poul Roux'a göre Türklerin Zamanı ölçmek için kullandığı ve önemsediği gezegenlerden biri Jüpiterdir. Takvimin ortasında daire içindeki artı işareti, arkaik dönemlerin yansıması olan Tengri Tamgasıdır ve Tanrının kapısı sayılan "Kutup Yıldızını" ifade eder. Türkler gece göğünün ortasını "demir kazık" ya da "at kazığı" dedikleri "kutup yıldızı" olarak görür ve tüm yıldızları ve gezegenleri onun etrafında dönen atlar olarak düşünürlerdi..

Yakut Türklerine ait Takvim..Üzerinde simetrik At Başları var. Çift başlı At Ejder ya da Kurt Ejder ikonografisinde olduğu gibi Zaman çarkını çeviren simetrik hayvan başları..Çk değerli Emel esin'e göre At Zaman'ı sembolize eder.

Proto Türklerin kullandığı Üst Paleolitik Çağa ait Ay Takvimi ve Yakut Türklerinin Kullandığı Takvim. Kültürel bellek ve Kodlar değişmeden devam etmiş.




 

nik

Süper Moderatör
Süper Moderatör
Katılım
22 Şub 2015
Mesajlar
2,352
Tepkime puanı
1,328
Puanları
17
Yaş
64
Dört Ana Yön ve Ara Yönler ile birlikte sekiz yön kavramı, insanın dünyayı ilk anlamlandırma biçimlerinden biridir. Dik duruş sayesinde insanlar merkezi, “yukarı-aşağı” eksenden çıkan, dört yatay yön doğrultusunda düzenler. Bir başka deyişle mekan insan bedeninin etrafında, öne, arkaya, sağa, sola, yukarı ve aşağı doğru uzanıyormuşçasına simgelenir. Bu şekilde daire içindeki dört yön sembolü, altı (dört yön, yukarı-aşağı) sekiz (dört ana yön ve ara yönler) ve on (dört ana yön, ara yönler, yukarı ve aşağı) biçiminde çeşitlenir. Türk Mantık ve Kozmoloji düşüncesine göre Tam Merkezde TENGRİ TAMGASI olarak ifade edilen, Kutup yıldızı ve onun merkezinden çıkan, haçvari dört yön simgesi bulunur. Daire Gökyüzü, Artı Yeryüzü anlamındadır. Yeryüzü ya da Toprak Ana Ana Tanrıçanın Arketipleridir. Yakut Şamanları bir şey yapmadan önce, 8 Köşeli Ana Hatundan izin alırlardı.





 

nik

Süper Moderatör
Süper Moderatör
Katılım
22 Şub 2015
Mesajlar
2,352
Tepkime puanı
1,328
Puanları
17
Yaş
64
Göktürk Kağanı, İlteriş Kağana ait Mezar Külliyesindeki Koç Heykelleri..Türkiyede de Benzerleri var özellikle Iğdır da..Saha önce paylaştığım Türkmenistan Nohur Mezarlığındaki Koç Boynuzlu mezarlar ile, Türk Mitolojik düşüncesi ve mantık-düşünce sistemiyle aynı özellikte..




 

nik

Süper Moderatör
Süper Moderatör
Katılım
22 Şub 2015
Mesajlar
2,352
Tepkime puanı
1,328
Puanları
17
Yaş
64
Yakut Türklerine göre, dağlarda yer'in göbeğinde bir delik vardır. Şamanlar hem bu deliği kapatmak ve hem de dünyanın göbeğini göstermek için üst üste taş koyarlar. Bu eski bir Türk geleneği olan “Oba” kültünün, bir kalıntısıdır ve hala devam etmektedir. Oba'lar steplerde, dağ geçitlerinde, taş yığınlarından meydana getirilen, suni tepeler ve bir anlamda höyüklerdir. Şamanlar, ibadet için yaptıkları çadırlara oba derler ki, oba aynı zamanda tapınak ve mabet anlamına da gelir. Kurban törenleri burada yapılır. Oba yanından geçen her yolcu atının kılından ve elindeki bezlerden bir parçayı adak olarak bırakır. Obada yapılan şaman ibadetine “Oba İbadeti” denir. Oba ibadetinde şaman ilk önce Obayı üç defa dolaşır, kokulu otlar yakıp Obanın etrafını tütsüler ve ilahiler okuyup “Gümüş Oba, Altın Dağ, bizi koru, esirge ve besle” şeklinde dağlara ve yer-su sahibine dua eder. Bu ritüelden sonra kurban kesilir. Kurban hayvanının başı ve boynuzları bir sırığa geçirilir ve Oba'ya asılır..


 

nik

Süper Moderatör
Süper Moderatör
Katılım
22 Şub 2015
Mesajlar
2,352
Tepkime puanı
1,328
Puanları
17
Yaş
64
Kırgızistan Saymalıtaştaki Türk Teke Tamgası ve Hakkari Tirşin Yaylasındaki Türk Teke Tamgası.
 

nik

Süper Moderatör
Süper Moderatör
Katılım
22 Şub 2015
Mesajlar
2,352
Tepkime puanı
1,328
Puanları
17
Yaş
64
[h=1]Otağ ya da Obaların “Aydınlık Açıklığını” İfade Ettiğini Biliyor Musunuz?[/h]

[FONT=&quot]Bu gün bir şey farkettim.. Kırgızistan bayrağının “Tengri” okunan Tamga ve Türk Runik Harflerinden biri olduğunu biliyormuydunuz? Ve ayrıca Otağ ya da Obaların “Aydınlık Açıklığını” ifade ettiğini?. Elbette Gökyüzündeki izdüşümü, Türk Kozmoloji düşüncesinde, gece göğünün ortası olan Kutup Yıldızıdır. Bayrağın etrafındaki güneşin de sembolik bir anlamı vardır. Türk kozmolojisinde gündüz göğünün ortası “Güneş” olarak kabul edilir.

[FONT=&quot]Mitolojik “Merkezci” anlayış, Tanrının “Birliği” ile alakalıdır. [/FONT]

[/FONT]
 

nik

Süper Moderatör
Süper Moderatör
Katılım
22 Şub 2015
Mesajlar
2,352
Tepkime puanı
1,328
Puanları
17
Yaş
64
Orhun abidelerinde Ejderha sembolizmi kullanılmış..Taşın üst kısmı kırılmış ama, birbirine sarılmış iki ejderha bulunur.Aynı Çift ejder sembolizmi Ahlattaki Selçuklu Dönemi, Dikili Bengütaşların üzerinde de vardır. Buradakiler KURT-EVREN tarzındadır..Türk kozmoloji mantık ve düşüncesine göre, Evreni İki ejderha çevirir. Türkler için Ejderha Sembolizmi önemlidir ve Zaman Tanrısı olarak da kabul edilen Ejderhanın Evren hakimiyeti ile de alakalıdır. Selçuklu Mezar Taşı Kurt-Ejderha İkonografisi. Bengütaş, Ebedi taş anlamında kullanılmıştır. Ölenin ruhunu Ebediyete kadar muhafaza eder..Eliade'ya göre Mezar Taşlarının fonksiyonu Ruhun taşa sabitlenmesidir. Bu taşların Yazılı olanlarına Bitigli denir. Taşa yazı yazanlara Bitikçi..Süslü oşanlar Bedizli olarak bilinir. Türkler en arkaik dönemlerden bu yana Taş ve Ağaç dikerler. Bu ikisi yani Bengü Ağaç (Hayat Ağacı) ve Bengü Taş mezarlıkların vazgeçilmez figürleridir. "Bir Dikili Taşı ya da Ağacı Yok" deyimi de geçmişten gelen mitolojik bir sestir adeta.
Çok değerli Emel Esin'in "Körkle Moncuk" adını verdiği, Ejderhanın değerli incisi olarak bilinen ve Çintemeni Moncuk adıyla Türk Sanatında yerini alan, Hükümdarlık Sembolü de olan Üç benek sembolünün çıkış noktası. Kırgızistandaki Müzede muhtemelen GökTürk Kağanlarına ait bir bengütaşın tepesinde yer alan, Evreni Eviren Çift Evren İkonografisi. Pençelerinin arsında bu "MONCUĞU" tutar. Birbirine dolanmış aynı Kurt Ejder İkonografisi, Ahlattaki Bengütaşlar üzerinde de devam eder. Bu sembolizm, Zamanı yöneten ve Zaman Tanrısı olarak kabul edilen Ejderhanın zamana hükmettiği anlamında, Mezar Taşlarının üzerinde kullanılagelmiştir. Ejderha malum Zaman Çarkını yani Çarkıfeleği çevirerek Zamanı Yaratır ve Yönetir.

 

nik

Süper Moderatör
Süper Moderatör
Katılım
22 Şub 2015
Mesajlar
2,352
Tepkime puanı
1,328
Puanları
17
Yaş
64
[h=1]LABİRENT[/h]Ünlü Dinler tarihi uzmanı Mircea Eliade'ya göre "Hiçbir Din Yerinde Bitmiş Değildir ve Hiçbir Din bütünüyle "yeni" Değildir.." Tıpkı Orta Asya Şamanizminde "Sırra-Ermek" için 7 ya da 9 gök katını aşıp Tanrıya ulaşma Ritüeli gibi. Bu inanç Türk Tasavvuf felesefesindeki "Nefs Mertebeleri" şekline dönüşmüştür..Şamanların "Bu Yoldaki" İnisiyasyon Ritüelleri epey zorludur..Aday Şamanlar, Ata Şamanlar tarafından eğitilir ve inisiye edilir..Köken mitlerini, esrime tekniklerini, "kuş dili" denilen Gizli Dilleri, Ruhlarla temas kurmayı vb. öğrenirler.. Labirent Sembolü "Kutsal Yol" olarak bilinir..Şamanizm düşüncesinde GÖK KATLARINI sembolize eder.. 7 Ya da 9 kat olarak çizilir. Hayat Ağacı Sembolü olarak da adlandırılabilir. Arkaik insanlar Gök Katlarını, Ay, Güneş, Mars, Venüs, Merkür, Jüpiter ve Satürn olarak sıralar.. Şaman bu gök katlarını geçerek, Tanrının MEKANI ya da Kapısı olan KUTUP YILDIZI'na ulaşır. Şamanlar KUTUP YILDIZINA yani Tanrının kapısına bir GEYİK ya da AT ile ulaşır.. Bu Petroglifleri de muhtemelen Şamanlar gibi MİTLERE ve GİZEMLİ BİLGİYE sahip insanlar çizmiş olmalı..Saymalıtaştaki bu Petroglifler..M.Ö. 14 000 yıllarına kadar gider..Ayrıca bu Labirent sembolizmi Ana Tanrıçaya ulaşmayı da sembolize eder..Şaman bu göksel yolculuğunda tıpkı masallardaki "KAHRAMAN ARKETİPİ" gibi birtakım sınavlardan geçtikten sonra, (devlerle ejderhalarla savaşır) "Sevgilisine" ya da "Göklerin Hanımına" ulaşır..
Kırgızistan Saymalıtaş LABİRENT Petroglifi.
Çin, Han Hanedanlığı M.S. 140..Üzerinde Ana Tanrıçaya Giden Zorlu ERGİNLENME ya da İNİSİYASYON yolunu sembolize eden, Labirent ve Spiral Semboller olan nefis bir Koç İkonografisi. Gördüğüm kadarıyla 7 GÖK KATI da İfade edilmiş.


 

nik

Süper Moderatör
Süper Moderatör
Katılım
22 Şub 2015
Mesajlar
2,352
Tepkime puanı
1,328
Puanları
17
Yaş
64
S.a.değerli üstadlar ve ustalarim sanirim bu kadar yeter.
Değerli kardeşlerim lütfen okuyalim hem atalarimizin eserleri hemde işaret çözümünde bizler yardimci olacağina inaniyorum.

Son-saygilar ve sevgiler
 

kabakburgiba

Operatör
Katılım
21 Haz 2014
Mesajlar
1,423
Tepkime puanı
369
Puanları
12
nik ustam ne kadar teşekkür etsem azdır.ALLAH yolunu açık etsin.bu sabah senin için bir defa( AMENERRASULÜ )okudum.hiç korkma bu gün iki melek seninle.unutmaz isem yatsı namazından sonrada okurum.
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
Üst